Svenska klassiker-Bandvagn 202

20 november, 2012

Image

I mitten av 60-talet köpte svenska försvaret in Bandvagn 202, denna skulle ersätta den gamla bandvagn m/48 (Weasel). Vagnarna utvecklades av Volvo som kom att producera över 5000 st. Vagnen levererades i två versioner, 202 och 203.

Bv 202 var utrustad med kapelltak på bakvagnen, vagnen användes för trupp och materieltransport. Den kunde exklusive föraren transportera 9 stycken utrustade soldater.
203 var radioversionen, benämningen var Radiobandvagn 203. Denna hade en fast överbyggnad med värmesystem på bakvagnen. Vagnarna hade flytförmåga och mycket bra översnö egenskaper.

Syftet med vagnarna var att ha ett fordon som kunde verka i väglös terräng, främst då myrmark och snötäckt mark. Eftersom vagnarna vägde lite och hade stora band så uppfyllde de kraven utan problem.
Motorn satt i framvagnen, via en kardanaxel överfördes kraften även till bakvagnen. Därmed blev alla fyra banden drivande.
Vagnen var midjestyrd, detta innebär att vid svängning går bak och framvagnen i samma spår.
Vagnen var amfibisk och kunde utan större förberedelser passera vattendrag, banden skötte drivningen.

Nästan samtliga vagnar ingick i norrlandsförbanden, främst då i de tidiga norrlandsbrigaderna men även i andra fristående förband. Norrlandsbrigaderna var organisatoriskt i stort sett identiska med infanteribrigaderna, den stora skillnaden var vid denna tidpunkt att de flesta hjultraktorerna hade ersatts av bandvagnar.

Det fanns bandvagnar i nästan alla förband som ingick i Norrlandsbrigaden. De fanns dock inte vagnar för att motorisera hela brigaden så de flesta soldaterna fick tolka bakom vagnarna eller marschera till fots. Exempelvis ingick det en bandvagn i varje skyttepluton. Endast de tunga vapnen hade en stor tilldelning bandvagnar i form av dragfordon. 9 cm pansarvärnspjäs och 12 cmgranatkastare drogs av bandvagnar.

För att skapa en mer dynamisk struktur gällande bandvagnstilldelning för olika brigadförband så ingick det ett transportkompani i brigaderna, detta var utrustat med ett större antal fordon, däribland tio bandvagn 202. Radiobandvagn 203 ingick i brigad och bataljonsstaber samt spaning, artilleri och granatkastarförband. Spaningskompanierna i norrlandsbrigaderna använde 202 så sent som i slutet av 90-talet. En av orsakerna var att vagnarna var betydligt tystare än uppföljaren Bv 206.

Från mitten av 70-talet har bandvagn 202 och 203 succesivtersatts av Bv 206. Utöver Sverige så exporterades vagnarna till Norge, Finland, England, Kanada och Holland

2 Responses to “Svenska klassiker-Bandvagn 202”

  1. J.W Says:

    Är bilden tagen i Marma?


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: