Försvarets fartdunder: Motorcykel 256 och 258

1 november, 2012

Image

En ny motorcykel för försvaret köptes in från Husqvarna 1968. 1000 motorcyklar köptes, dessa fick benämningen Mc 256. Motorcykelmodellen togs fram speciellt för det svenska försvaret.

Mc 256 var utrustad med en tvåtaktsmotor på 15,4 hk, växellådan hade 4 växlar. Motorcykeln kunde utrustas med skidor, växlingen skedde då med handen via en spak. Skidorna fjädrade upp när man inte tryckte ned dem.

Mc 256 såldes ut från försvaret i början av 1980-talet. Orsaken till den tidiga utfasningen var troligen dyra reservdelar och en därmed hög kostnad för att hålla systemet i verksamheten. De dyra reservdelarna kom sig av att endast 1000 motorcyklar producerades till det svenska försvaret, ingen försäljniing i övrigt förekom av modellen.

Image

När det var dags att ersätta de gamla Jawa och Mc 256 startade försvaret en ny inhemsk upphandling. Monark, Husqvarna och Hägglunds var med i upphandlingen. Försvaret satte upp en lista med krav på den nya motorcykeln. Den skulle vara automatväxlad, kunna köras i gångfart, kunna köra två utrustade soldater i 110 km/h samt att den skulle kunna gå på tomgång när den låg ned.

Samtliga bolag presenterade prototyper 1972. Monark drog sig dock tämligen tidigt ur upphandlingen under provfasen. Efter problem och klagåmål på dålig vinst drog sig även Husqvarna ur upphandlingen och Hägglunds blev ensama kvar. Hägglunds hade desvärre så stora tekniska problem att de fick avsäga sig kontraktet. De tog själva kontakt med Husqvarna som fick ta över.  

Husqvarna blev klar med den första nya prototypen 1977, proven kördes 1978-79 och motorcykeln överlämnades till Försvarsmakten våren 1980. Det största som skillde denna nya motorcykel mot den Tidigare Husqvarnan var växellådan. Efter proven från 72 hade Husqvarna tagit fram en ny automatisk växellåda, denna ersatte den hydrostatiska växellåda som tidigare använts.  

Den nya motorcykeln från Husqvarna fick benämningen Motorcykel 258, 3000 exemplar tillverkades. Mc 258 var utrustad med en tvåtaktsmotor på 18 hk, den automatiska växellådan hade 4 växlar. Motorcykeln kunde utrustas med skidor, skidorna fjädrade upp när man inte tryckte ned dem.  

Av de 3000 tillverkade motorcyklarna har 1000 stycken skrotats eller sålts, de övriga 2000 överfördes till FMCK (Frivilliga Motorcykelkåren). 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: