Militära minnen- Kapten M del 2

12 september, 2012

Image

Nedan är ett inlägg av Övlt Stellan Bojerud

Hösten 1983 i Kalix.  Jag tjänstgjorde i försvarsområdesstaben tillsammans med min nära vän, tyvärr alltför tidigt bortgågne James Arvenberg. Vi hade som biträden ett dussin närsynta korpraler från Signalregementet i Enköping. Lojala och trevliga, men inga riktiga krigsmän.

James och jag beslöt att bjuda dessa unga män på varsin öl. Det skulle ske på hotell Valhall, där James och jag bodde. Vi kände oss rika eftersom vi både hade månadslön och traktamenten. De värnpliktiga däremot fick väga varje femtioöring noga. De kom och vi hade en trevlig stund.

Jag hade dansat med en vacker kvinna. Det var inget mer med detta. Nu satt jag med grabbarna i baren, där en skogsarbetare från Karlsborgsverken hotfullt inträngde, fylld av svarsjukans gröna demon, eftersom jag dansat med hans flickvän. Det såg hotfullt ut. En av mina korpraler frågade:

– Tycker majoren att mannen är obehaglig? Skall vi slänga ut honom?

Ja, jag tyckte att mannen behövde lite frisk luft. Korpralerna var inte stora eller starka, men de var tillräckligt många och ut åkte fridstöraren med hög fart. När James och jag såg genom fönstret hur korpralerna slängde fridstöraren i en snödriva, varseblev vi en antagonist från en tidigare kväll, som köade för att komma in i puben. Vi knackade på fönstret och väckte korpralernas uppmärksamhet, varefter vi med tecken och gester klargjorde att även den gossen förtjänade att särskilt uppmärksammas.

Detta utlöste ett allmänt bråk på torget utanför hotellet. Korpralerna var inga atleter, men de var unga, smidiga och snabba. De utdelade straff, men tog knappast några bestraffningar själva.

Så anlände en polisbil och sedan en till. Lugnet återställdes. In i baren kom min vän kaptenen M, numera polismästare i Kalix:

– Är tet tu din jävul, som ställt till det här blodbadet, frågade han mig. Jag erkände direkt de faktiska omständigheterna.

– Tet var jävla bra! Jag har själv länge velat ge dem på käften, men det får jag ju inte som polisman.

Kommentera

