Medan jag minns – hågkomster

5 september, 2012

Image

Nedan är ett inlägg av Övlt Stellan Bojerud

1950-talets Sverige vilade på de före detta stamanställda furirernas benknotor. De fd stamanställda hade förtur till statliga anställningar.Dessa disciplinmänniskor återfdanns som brevbärare, konduktörer, fastighetsskötare o s v och var samtidigt spontana och oavlönade ”hjälppoliser”. Det fanns gott om fruktade ”portvakter”, som höll pli på kvarterets ungdomar.På 1950-talet kungjorde tidningarna ca två mord per år. Riksmordkommissionen ryckte ut. Idag rapporterar dagligen tidningarna om minst två mord per dygnFörstatligandet av polisen 1965 var ett stort misstag. Tidigare kände kommunfullmäktige av behovet av poliser och anställde då så krävdes fler. Nu sitter centralbyråkrater i Stockholm och bedömer behovet av poliser i t ex Storuman och Ytterhogdal.

Ungdomshemvärnet var en positiv kraft. Flera gossar som haft trassel med polisen (dock inte av alltför allvarlig art) kom genom denna verksamhet i rätt riktning.

Jag känner till flera fall där kompanichefen hos polisen fick begära dispens för vissa ungdomar och där dessa med tiden blev dugliga officerare.

Enbart Solna-Sundbybergskompaniet har bidragit med ett hundratal officerare (inkl reservofficerare och värnpliktiga officerare). Antalet som blev aktiva officerare bedömer jag vara minst 30. De flesta vid Svea livgarde – drygt ett dussin från Solna-Sundbyberg.

1959 kunde jag som 15-åring öppet cykla omkring med ett skjutfärdigt mausergevär på ryggen utan att någon tog notis om detta.Jag kunde cykla med en ammunitionslåda med 1.000 skarpa patroner på pakethållaren och der ansågs inte vara något märkligt.Hemma under min säng låg kompaniets gevär m/41 med kikarsikte, som var min klenod – ingen såg något konstigt i det.På 1960-talet var ungdomshemvärnet en stor och blomstrande folkrörelse. I Stockholms-området fanns bl a:

Ungdomskompaniet (Norrmalm, Östermalm och Lidingö)
Söderkompaniet (Södermalm och söderförorterna)
Solna-Sundbybergs jägarkompani
Bromma kompani
Järfälla kompani (rekryterade även i Spånga)

Motsättningarna mellan kompanierna var påtagliga men inte allvarliga.

Högerextrema element fanns i alla kompanier utom i Solna-Sundbyberg, som ansågs som ”proletärt”. Dessa högerextrema krafter var dock i regel jämförelsevis oförargliga utom vid Söderkompaniet som upplöstes av detta skäl.

I Solna-Sundbyberg hade vi bl a en organiserad kommunist som medlem. Vidare tre finska medborgare, som av misstag släppts igenom i antagningsproceduren.

Mitt Sverige – varför försvann du?

5 Responses to “Medan jag minns – hågkomster”

  1. Peter Says:

    Kan bara säga, att jag håller med dig.

  2. Göran Olsson Says:

    Mitt i prick. Förstår inte hur de tänker som medvetet saboterar vårt lands försvar och även våran moral och hederlighet. Många unga som råkat halka in på dåligheter blev mönstermedborgare genom att göra lumpen eller gå till sjöss. Gick själv till sjöss när jag var 17 år och kan intyga att fungerade. Man fick lära sig att visa respekt och kunna samspela med många människor. Tyvärr får inte dagens ungdom denna möjlighet och samhället förfaller.

  3. Thomas Says:

    Jag har precis hittat din blogg och det känns lite petigt med att börja med ett ifrågasättande: var hittar du uppgiften om minst två mord per dygn dvs över 700/år? Enligt BRÅ:s statistik så varierar fallen av dödligt våld mellan 1975 till 2011 mellan som lägst 116 1984 och 333 2010. I denna statistik inbegrips även fall där man i efterhand konstaterar att det var en olycka eller självmord, man uppskattar de facto antalet mord, dråp och misshandel som leder till döden till c:a 100 per år sedan 1975


Kommentera

