Muck efter 52 år-Stellan Bojerud

30 augusti, 2012

Image

Bilden visar Stellan Bojerud till vänster 

Medan jag minns – hågkomster:

Den 1 oktober 2011 utströks jag ut svenska arméns rullor såsom varande överårig.

Jag började som hemvärnsungdom vid 15 års ålder 20/9 1959 vid 55.kompaniet Fo 44 “Solna-Sundbybergs Jägarkompani”. Det året anslöt sig 138 rekryter till de ca 100 befintliga deltidssoldaterna.

1959 gevärsskytt gevär m/96
1960 kulsprutegevärsskytt kg m/21 (mitt var tillverkat i USA 1918 – ett av de 500 som köptes tillsammans med licensen från Colt Firearms Inc). Samma år gruppchef för understödsgrupp kg m/21.
1961 skyttegruppchef kpist m/45. Samma år ställföreträdande plutonchef.
1962 kulspruteplutonchef ksp m/14 (användes aldrig). Byte till ksp m/36 (endast en pjäs användes).
1963 kompanikvartermästare.

1963 hade kompaniet:

1 Pistol/07 (kompanichefens)
18 Kulsprutepistoler m/45 (pluton- och gruppchefer) Hade just ersatt kpist m/37-39.
10 Kulsprutegevär m/21.Ersattes 1962 med lika antal m/37.
120 Karbiner m/94. Ersattes 1962 med lika antal m/38.
30 gevär m/96 (lån från “gubbvärnet” p g a vapenbrist bland ungdomen)
1 gevär m/41 med kikarsikte
4 kulsprutor m/14. 1962 ersatta med lika antal m/36.
1 signalpistol m/18

2 raketgevär m/51 tillfördes 1962. Dessförinnan endast pansarskott m/46 och stridsvagnsmina m/41-47.

Handgranat m/39 (tysktillverkade och stämplade med “Hitlerörn”).
Truppmina m/41 (trälåda). Handgranater m m förvarades i en vanlig garderob! Tändmedel dock avskilt på annan plats.

Hemvärnsungdomar äldre än 17 år var krigsplacerade i skyttegrupper eller i kulspruteplutonen. De yngre var ordonnanser och biträden i staber och motsvarande.

Sambandet byggde på brittisk surplusmateriel bärbar KV-radio MK II. En per pluton. 1962 ersatt av Ra 130. Vidare kade komp 2 st 10 W telegrafisändare m/39 och tre 3 W (?) telegrafisändare m/40-43 (?).

Intresset avtog efter hand och kompaniets numrär minskade men ännu 1965 kunde vi på en övning räkna in 108 man i leden. Vi hade cyklar (lånade från Krigsskolan Karlberg) och marschkolonnen var över 300 meter lång.

Den 4/6 1963 ryckte jag in till Kungl Upplands Signalregemente (S 1) i Uppsala. Det blev en lätt chock för en fd kompanikvartermästare att helt plötsligt stå i ledet som “dum beväring”.

Jag stod vakt för Tage Erlanders sunda Sverige som försvann då han gick bort. 1950-talet var Sveriges guldålder och jag är glad för ha upplevt den tiden och stolt över att ha fått bidraga till landets utveckling och välstånd.

Av respekt för läsarna skall jag inte kommentera den politiska utvecklingen i Sverige efter Tage Erlander. Envar må själv gissa.

3 Responses to “Muck efter 52 år-Stellan Bojerud”

  1. jan-olov Says:

    Stellan

    Tycker verkligen att du sakligt bidragit till Svensk förvarsdebatt pekat på problem och föreslagit konstruktiva förslag på förbättringar. All heder och respekt för just det arbetet.Tack skall diu ha.
    Jag är beredd att skriva under delar av de du antyder på slutet när det gäller säkerhets och försvarspolitiken .
    Tage Erlander regeringar brydde sig om medborgarna och vårt land.
    Jag sätter frågetecken idag om så är fallet-i varje fall när maan mäter av faktiska kapacitetsbeslut eller snarare brist på dessa.


  2. Blir det riksdagen på heltid nu Stellan?

    • riksregaliet Says:

      Jag fick ett telefonsamtal. Riksdagsledamoten William Petzäll har avlidit 24 år gammal.

      William var min ersättare i utrikesnämnden. Han var vänlig och hjälpsam samt en god debattör. Dessutom var han husse till en mops. Även sedan han brutit med SD höll vi kontakt. Politik är en sak och mänsklig förståelse en annan.

      Tårögd inser jag att mitt inträde som ordinarie riksdagsledamot beror på att vännen William är död. Jag skulle gärna ha avstått riksdagsplatsen om William fått leva.

      Jag känner blott sorg och ödmjukhet.

      Stellan (SD


Kommentera

