Minnen från förr – Vilken vikt har ett kulsprutegevär?

28 augusti, 2012

Image

Nedan är ett inlägg av Övlt Stellan Bojerud

Vicekorpral D var en svår manskapsplågare.  Av vad jag förstått hade han inte haft någon harmonisk uppväxt. Det tog han ut på oss. Han kuvade mig att göra tjugo armhävningar med kulsprutegevär på ryggen, bara för att det tillfredsställde hans ego.

Det gick några år. Jag blev fänrik den 2 september 1966 och D blev sergeant samma dag. Jag hade alltså gått förbi honom i den militära karriären. Några dagar senare möttes vi av en slump öga mot öga på en gata i Uppsala. Jag såg hur han svalde förtreten, men han följde reglementet och hälsade med honnör på sin förman.

Det gick ännu fler år och D tonade ner sin profil. Han blev en kärv men rättvis officer, som väckte truppens respekt.

Men sedan kom dagen då kaptenen D skulle gå majorskursen vid Försvarshögskolan. För de nyanlända eleverna hölls en välskomstmiddag och jag såg till att sätta mig bredvid kaptenen D. Nu var han elev och jag hans lärare. Jag väntade till kaffet och konjaken innan jag ställde frågan:

– Vad väger ett kulsprutegevär? Vad väger det på din rygg när du gör tjugo armhävningar? Och vad väger det för dig när du skall gå denna kurs?

D förstod inte frågan. Han hade glömt, men jag glömmer det aldrig.

Alltnog: D gjorde godkända resultat och det var mig fjärran att hämnas för en händelse som inträffat 1960. Jag har varken glömt eller förlåtit, blott gett det hända de blygsamma proportioner episoden förtjänar. D blev major och har fortsatt att göra ett gott arbete.

Sensmoralen är enkel: Förr eller senare hinner dina eventuella dåliga gärningar ikapp dig.

Facit: Kg m/37 väger 8,9 kilo.

 

2 Responses to “Minnen från förr – Vilken vikt har ett kulsprutegevär?”

  1. Sven Wergård Says:

    Ja- jag var korpral 1951 – man var tvungen som 18 åring att vara ”hård” mot de 21 åriga värnpliktiga för att få respekt!
    Omkull – Stå Upp var ingen ovanlig syn. Inte heller armhävningar.
    Nu är jag överste – jag är förvånad att en övlt fortfarande har kvar desa minnen! Man bör växa med grader o ålder – även i minnet!
    sven wergård

  2. riksregaliet Says:

    Öv Wergård, jag beklagar förlusten av I 15, Kungl Älvsborgs regemente. Jag besökte det nedlagda förbandet 2010, det är relativt intakt ännu.


Kommentera

