Någonstans i Sverige-Tp 101 Beech Super King Air 200

9 juli, 2012

Image

Under 1980 talets slut bestämde man sig att inköpa 3 st Tp 101 för att bruka som övningsplattform för blivande Tp 84 Hercules piloter. Planen försågs med likartade instrument som bla GPS och Omega navigationssystem som redan fanns i Tp 84. Tp 101 kunde ta 9 passagerare och kom att nyttjas som VIP transport och lätt  transportplan. Dessa kom att stationeras på  F7, F 17 och F 21. För att spara köpte man begagnande civila plan av olika bolag runtom i Europa. Detta resulterade i att de 3 individerna var något olika.

Tp 101 levererades 1988-1989. Året därpå skedde tragiskt nog ett haveri med en Tp 101. Den 24 september 1990 kolliderar Tp101 individ 101001 med ett träd nordväst om Halmstad. Piloten och andre piloten förolyckades.Planet blev totalförstört.

Man fattade beslut om en ersättare skulle tas fram. 1991 levereras ytterligare en Tp 101 som får individnummer 101004. Denna individ saknade dock lastdörrar .

Den 11 december 2003 inträffade ett tillbud under inflygning till Bromma. höger motor stannade pga bränslebrist 10 min före landning. Individen denna gång var individ 101004. Man tvingades göra en nödlandning på Bromma då man endast hade ett par minuter kvar innan även vänstra motorn skulle givit upp. Landningen gick utan problem. orsaken var slav med tillsyn och brister i organisationen.

Efter  försvarsbeslut 2004 då försvaret ålades att göra enorma nedskärningar och besparingar fanns det inte längre något utrymme för Tp 101. De tre planen avskrevs våren 2004 från försvarsmakten och såldes hösten 2004 till det  svenska företaget Bromma Air Maintenance AB.

Tp 101 karriär var 16 år i flygvapnets tjänst. Under denna tid utgjorde den en blygsam men effektiv del i flygvapnets organisation. De tre Tp 101 är fortfarande ägda av BAM AB. idag nyttjas de av div myndigheter för olika mätningar gällande flygning.

//Riksregaliet

3 Responses to “Någonstans i Sverige-Tp 101 Beech Super King Air 200”


  1. Värt att poängtera i detta är kopplingarna till interndebiteringar och effektivititet för Försvarsmakten och därmed också skattebetalarna.

    Tp 101, senare ersatt av Tp 100 i flera exemplar, nyttjades som regional transport på flera flottiljer. I slutet F 17, F 21 och Malmen. Den stora fördelen med dessa flygplan var att alla inom Försvarsmakten kunde beställa transporter helt oavsett avrese-och landningsflygplats. Det var mycket lätt att räkna på huruvida det skulle bli billigare att resa med myndighetens flygplan jämfört med civila biljetter och oftast var myndighetens billigare. Den stora fördelen var om man skulle till en lite udda ort dit de stora aktörerna inte bemödade sig att ha regionalflyg. Sålunda kunde en resa från Boden till Älvdalen avsevärt förenklas genom flygresa Luleå – Mora, istället för Luleå-Arlanda och där byte till tåg eller hyrbil. Handlade det om en resa med fler än 10 deltagare var det förmånligt att använda Tp 100.

    Av mycket märkliga skäl lades det regionala transportflyget ned härom året och Försvarsmakten är nu helt hänvisad till civila transporter alternativt Tp 84 när dessa finns tillgängliga, vilket blir alltmer sällan.

    Transportflyget utöver Tp 84 och C-17 lever kvar i form av specialflyget och Tp 102, även benämnt statsflyget. Detta skjutsar dock främst Regeringen och kungafamiljen och kostnaden i regleringsbrevet för 2012 är strax under 11 000 kr/h. Det ska jämföras med situationen för några år sedan då Regeringen fastställde kostnaden till 14 000 kr/h och framförallt med den faktiska kostnaden för Försvarsmakten som är drygt 80 000 kr/h.

    Det är fantastiskt när man ska leka marknadsekonomi i en planekonomisk organisation.

  2. riksregaliet Says:

    Tp 101 var omtyckt av vad jag har hört. Jag lovar att ta upp detta med SD Försvarsråd. Det tål att tittas närmare på. Dock saknas denna plattform idag, men jag förstår att detta var både ett effektivt sätt och visade sig som en bra ” förmån” och morot för personalen. det är tragiskt att man oftast verkar ha pengar till div småprojekt men inte kan se till Försvarets och personalens tankar och vilja.

    Att konkurrera med den civila marknaden kommer bli ytterst svårt utan lite morötter att komma med. Soldater och sjömän kommer inte stanna så länge pga bristen på viljan att förstå att deras jobb är inte som att jobba på ICA, det krävs en helt annan nivå av engagemang och fysiks närvaro.

    Jag kommer komma med ett inlägg om Tp 100 med.

  3. F Says:

    Flygvapnets tre Beech 200 (TP 101) såldes via BAM 2004. De Beech 200 som BAM själva opererar är helt andra exemplar.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: