Någonstans i Sverige-HKP 3 Agusta Bell 204B Iroquis

26 juni, 2012

Image

För många som är intresserade av historia eller  film så är kanske en av de mest kända helikoptrarna Bell 204B Iroquis mer känd som Huey. Över  16.000 har tillverkats av denna arbetshäst. Den kom att utgöra 1960 talets symbol för just helikoptrar inom västvärlden. Namnet Agusta Bell var en licenstillverkad version som gavs till den Italienska firman Agusta.

1960 beslöt sig dåvarande Krigsmakten (Försvarsmakten) att man skulle införskaffa en helikopter som kunde nyttjas till en rad varierande uppgifter och som var pålitlig och stark. Den första helikoptern var på plats 1962 och den sista i slutet av 1964, en relativt snabb anskaffning dvs. Helikoptern kom att anskaffas i ett stort antal, hela 16 st till Flygvapnet och 12 till Armén, totalt 28 st individer.

Helikopter  3 kunde ta upptill 8 man för transport men kom att nyttjas även för flygräddning (FRÄD) av flygvapnet samt brandbekämpning. För nödlandning på vatten var flygvapnets Hkp 3B utrustade vid behov med flottörer. Armèn kom att utrusta ett fåtal av sina med ksp 58B i dörrarna.

Många kom att beklaga sig över denna individ som under de första åren hade stora problem med sina motorer. Helikoptern som vid leverans hade beteckningen Hkp 3A modifierades med ny motor och fick namnet Hkp 3B. Senare kom man att modifiera dessa ytterligare så samtliga fick beteckningen Hkp3C. Man hade då en ny motor och förlängt stjärten med 60 cm för att få plats med de nya rotorbladen i flygplanskroppen.

Ett tiotal finns bevarade runtom i landet. Man  jobbar med att få en flygvärdig för uppvisnings syfte. Jag hoppas vi snart få se denna maskin igen i luften. Hon kom att tjänstgöra från 1962-2001 dvs 39 år för att tillsist fasas ut  i förmån för den numera inköpta Hkp 16 Blackhawk.

//Riksregaliet

3 Responses to “Någonstans i Sverige-HKP 3 Agusta Bell 204B Iroquis”

  1. Anonym Says:

    En klassisk helikopter. Bra att man jobbar med att få en flygfärdig!

  2. Pagliacci Says:

    Du fasar inte ut en helikopter 2001 i förmån för en som beslutas köpas in tio år senare. Jag utgår ifrån att du menar att Hkp 14 NH90 eller hkp 15 A109, även om den 2001 framför allt pensionerades till förmån för helikopter 4 och 10 och 11.

    Vad som dock stämmer är att den kom att ersättas av Blackhawken i amerikanska krigsmakten under 70- och 80-talet.

    • riksregaliet Says:

      Hkp 3 ersättare blev slutligen Blackhawk även hos oss. Då hon fasades ut , delvis för att spara togs hennes roll över av Hkp 10, Hkp 11. Hkp 11 var en helikopter som skulle bibehållits. Då Hkp 15 inte ersattes hkp 3 utan snarare Hkp 9, Hkp 6 och Hkp 14 skall ersätta Hkp 10, Hkp 4

      Valet av Hkp 15 har man diskuterat och ifrågasatt likvä är ju Hkp 4 ersatt av Hkp 14 innan hon är levererad med ca 10 år.

      Innan regeringen Persson lade sig i Ville man inköpa istället Blackhawk, Seahawk, Jayhawk för att samordna. Dock blev dessa aldrig officiella alternativ.

      Hkp 10 bör bibehållas även efter Hkp 14 levererats


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: